Afgelopen weekend waren wij in het prachtige Boedapest te vinden. Jelmer en ik waren er in de zomer van 2016 al eens geweest en vonden het zo’n leuke stad dat we het geen straf vonden om nogmaals naar Boedapest af te reizen. We verbleven in totaal drie nachten en hebben super veel geluk gehad met het weer. Hoewel de voorspelling toch een beetje wisselend waren met behoorlijk wat regen hebben we in het hele weekend maar één keer een bui gehad. Boedapest is de hoofdstad van Hongarije en bestaat uit de twee stadsdelen Boeda en Pest. Deze twee stadsdelen worden gescheiden door de rivier de Donau en tot 1873 waren het zelfs twee aparte steden. Lees snel verder om te kijken wat we allemaal in Boedapest hebben gedaan.

Dag1| Eindhoven – Boedapest

Afgelopen donderdag vertrok onze vlucht al vroeg in de ochtend en waren we al om 11:00 geland in Boedapest. Op het vliegveld hebben we meteen een 72 uur vervoerspas gekocht, waarmee we het hele weekend voor ongeveer €13,- per persoon onbeperkt met het openbaar vervoer konden reizen. We reisden meteen door naar ons gehuurde appartement in de Joodse wijk aan de Pest kant van Boedapest. We werden super vriendelijke ontvangen door onze host Sylvie en het appartement was echt super. Mocht je ooit naar Boedapest gaan met een groter gezelschap zal ik dit appartement zeker aanraden! Na ons een beetje te hebben geïnstalleerd zijn we vertrokken richting de Boeda kant van Boedapest. We bezochten het gigantische Vissersbastion, de Kettingbrug, het oude Boedapaleis, het schoenenmonument aan de Donau en hebben een heerlijk taartje gegeten bij Ruszwurm! Ruszwurm is de oudste banketbakkerij van Boedapest en het interieur van dit knusse zaakje is zoals een oude Hongaarse woonkamer. Erg leuk om hier een koffiepauze in te lassen.

Na het bezoeken van het Boeda gedeelte zijn we doorgelopen naar de Ruïne bar Szimpla Kert. Hoewel we hier uiteindelijk niet hebben gezeten, omdat het gewoon te druk was is het wel super leuk om hier even rond te lopen. Overal zie je oude spullen en je weet soms bijna niet waar je moet kijken. Als Jelmer en ik met zijn tweetjes waren geweest hadden we hier zeker even een drankje gedaan en onze ogen uitgekeken. Op zoek naar een fijne plek voor het avondeten kwamen we uit bij Karaván. Karaván is direct gelegen naast Szimpla Kert en is voorzien van allerlei leuke foodkraampjes. Het is op een soort binnenplaats en super gezellig aangekleed met lampionnetjes en picknicktafels. We hebben hier heerlijk met zijn allen gezeten en iedereen kon eten waar hij of zij trek in had. Jelmer en ik kozen samen voor de Hongaarse Lángos met kaas en sour cream en een rijstburger! Dit smaakte beiden erg goed! Maar ook de vegetarische burgers van mijn ouders waren erg lekker!

Dag 2| Fietstour door Pest, de grote markthal en de dansende muziek fontein op het Margarit Eiland

Na heerlijk te hebben geslapen in ons appartement hadden we om 09:00 afgesproken om te ontbijten in de woonkamer. Mijn vader had lekkere broodjes gehaald en we konden zo aanschuiven. Na een fijn ontbijt stond er een fietstour door de Pest kant van Boedapest op de planning. Onder de leiding van een Nederlandse gids vertrokken we om 10:30 met de fiets naar een aantal highlights van Boedapest. De gids vertelde ondertussen een aantal leuke weetjes over Boedapest en de bezienswaardigheden. Hoewel de fietstour super leuk was vond ik de groep van de fietstour (14 personen) net iets te groot. Hierdoor stonden we vaak erg lang stil en hebben we in drie uur tijd een afstand afgelegd van ongeveer tien kilometer. Als de groepen iets kleiner waren geweest kon de gids waarschijnlijk meer onder het fietsen zelf vertellen en hoefden we niet om de 100M een stop te maken. Verder was het wel super leuk en op deze manier zie je wel in een korte periode erg veel van het mooie en oude Pest.

Na de fietstour kunnen we niet anders als een ijsje bestellen bij Gelarto Rosa. Gelarto Rosa is een ijssalon in het centrum van Boedapest, waar ze ijsjes scheppen in de vorm van roosjes. De ijsjes zien er super mooi uit en het smaakt ook nog eens echt lekker! Na dit ijsje nemen we de metro naar de oude markthal in Boedapest. We slenteren wat door de mooie stalletjes en kopen een Hongaarse worst voor ’s avonds bij de borrel. We lopen vervolgens door de wijk terug naar ons appartement waar we ons omkleden en opfrissen voor de avond.

’s Avonds gaan we eten bij de gezellige Italiaan Tom George. We eten een beetje vroeg, omdat we om 21:00 op het Margaretha-eiland willen zijn om de dansende muziek fontein te bewonderen. De vorige keer vonden we dit zo leuk dat we dit ook nu weer willen zien. De fontein staat het op het eiland waar elke zomer ook het festival Sziget wordt gehouden en is te bereiken via de Margarethabrug. De fontein geeft om 21:00 een show met lichtjes en muziek! Er staan allemaal stoeltjes om de fontein, waardoor je heerlijk kunt genieten en het gevoel hebt dat je gewoon op een terrasje zit. Daarnaast heb je in het donker vanaf de Margarethabrug een fantastisch uitzicht op Boedapest in het donker.

Dag 3| Széchenyibad, Terror Haza en Vaci Utca

Vandaag staat het bezoeken van het Szénchyibadhuis op de planning. Boedapest is de stad van de badhuizen. Het bezoeken van een badhuis is al eeuwen een traditie van de Hongaarse bevolking. Ze bezoeken het badhuis voor of na het werk ter ontspanning. Er zijn diverse baden en sauna’s. Het Szénchyibad is een van de oudste van Boedapest en is gevestigd in een prachtig gebouw. We hebben hier met elkaar en uur of vier heerlijk genoten van de verschillende baden en natuurlijk even lekker buiten in de zon gelegen. Het door ons bezochte badhuis ligt in het Stadspark en we hebben hier daarna lekker geluncht op het terras. Na de lunch wouden we het museum Terror Háza gaan bezoeken. Helaas was het museum door een stroomstoring dicht en toen het ook nog heel hard begon te regenen zijn we even terug naar ons appartement gegaan. Hier hebben we even een klein uurtje gerelaxt en vervolgens hebben we door de bekendste winkelstraat van Boedapest gelopen. We zijn een paar winkeltjes in gegaan en hebben weer gegeten bij een fijn Italiaans restaurant. Al met al weer een super geslaagde dag.

Dag 4| Boedapest – Eindhoven

Dit is alweer onze laatste dag in Boedapest. Al hoewel dag? Onze wekker ging om 04:00 en om 04:30 zaten we al in het taxibusje op weg naar het vliegveld. Het was een super leuk weekend en we hebben heel veel moois van Boedapest mogen zien. Boedapest blijft wat mij betreft een super leuke stad voor een citytrip of een weekje vakantie. Door het landklimaat is het er bijna de hele zomer een warme temperatuur.

Ben jij wel eens in Boedapest geweest? Of staat het bezoeken van Boedapest op jouw bucketlist?