In een kokosnoot| Milaan

Vorig weekend bezochten we de Italiaanse stad Milaan. Eigenlijk had ik door de vele verhalen en blogs geen hele hoge verwachtingen van deze stad, maar Milaan heeft mij in positieve zin verrast! Vooral de grootste bezienswaardigheid de Duomo is werkelijke prachtig om te zien. Daarnaast was de sfeer in de stad fijn en hebben we genoten van de vele leuke wijkjes. Wat hebben we in 3 dagen Milaan gedaan?

Dag 1| Amsterdam – Milaan
Zoals jullie al eerder konden lezen wist Jelmer niet dat we vandaag een weekendje weggingen, ik had hem verteld dat we naar mijn ouders gingen en daarbij nemen we ook altijd de trein met een overstap op Schiphol. Super leuk en nu het zo dichterbij kwam vond ik het toch ook wel een beetje spannend worden. Hoe zou hij reageren? Jelmer moest in de ochtend nog werken en ik besloot om tegelijkertijd met hem uit bed te gaan, zo kon ik rustig de koffer inpakken en nog even een paar boodschapjes doen. Rond 16:00 vertrekken we vanuit Voorburg met de trein richting Schiphol. Eenmaal op Schiphol vraagt Jelmer naar welk perron we moeten en ik vertel hem dat we niet naar mijn ouders gaan, maar naar MILAAN! Haha Jelmer is even verbijsterd! Maar al snel vindt hij het een heel leuk plan! Onze vlucht heeft helaas een uur vertraging waardoor we pas om een uurtje of 21:00 de lucht in gaan. Na nog geen 1,5 uur vliegen komen we aan op het vliegveld Milaan Linate, waar meteen de aangename zomertemperatuur voelbaar is, heerlijk!

Op het vliegveld kopen we een openbaarvervoerspas, waarmee je onbeperkt 48 uur kan reizen en we pakken de bus richting het centrum van Milaan. We besluiten om meteen even een kijkje te nemen bij de Duomo! Na een kort bezoekje op het Piazza del Duomo pakken we de metro naar ons hotel waar we beiden als een blok in slaap vallen!

Dag 2| Milaan
Vandaag is ons eerste ‘echte dagje’ in Milaan en we hebben er zin in. Na een heerlijk ontbijt besluiten we om vanaf ons hotel richting de Duomo te lopen. Het is heerlijk weer en beginnen onze route in het Giardini Pubblici Indro Montanelli park. De temperatuur is in de ochtend nog lekker aangenaam, wat het heerlijk maakt om door het park te wandelen. Na een rondje park lopen we verder richting de winkelstraatjes van Milaan. We zien veel exclusieve winkels en het is leuk om er lekker door heen te struinen en het winkelende publiek te bekijken. Helaas was het shoppen in de meeste winkels nét iets boven ons budget, maar ik heb mezelf getrakteerd op prachtige leren handschoenen! Super blij mee!

Rond de lunch komen we uiteindelijk aan bij de fantastische Duomo! Het bouwwerk is zo indrukwekkend dat je er uren naar zou kunnen kijken. Het is ook erg gedetailleerd met prachtige beelden. We besluiten echter om niet vandaag, maar om morgen de Duomo te bezichtigen en vandaag verder Milaan in te wandelen. We wandelen verder richting de winkelpassage Galleria Vittorio Emanuelle II, deze ligt pal naast de Duomo. De winkelpassage heeft een prachtig plafond met glas en een nog mooiere mozaïekenvloer, in de winkelpassage vind je exclusieve winkels als Louis Vuitton en Prada. Dan is het tijd voor een echt Italiaans ijsje en die halen wij bij GROM! Het is echt het heerlijkste ijsje welke we ooit hebben gegeten en het is ijs is gemaakt van 100% verse producten zonder kunstmatige toevoegingen, en dat proef je!

We lopen verder Milaan in door de wijk Sant ‘Ambrogio waar de betaalbare winkels zoals KIKO Milano en H&M te vinden zijn. Daarnaast vind je in deze wijk de prachtige Sint Laurensbasiliek. We rusten en drinken wat op het pleintje voor de kerk en op het moment dat wij plaats nemen tussen één van de pilaren komt er een bruid aanrijden! Er vindt een huwelijk plaats in de kerk wat een prachtig gezicht is! We kunnen zelfs de kerk van binnen bekijken waar op dat moment de trouwerij plaats vindt! Zo leuk! ’s Avonds eten we een pizza en worden we lek gestoken door de muggen, de fijne en knusse sfeer van de wijk Navilgi maakt gelukkig een hoop goed!

Dag 3| Milaan – Amsterdam
Alweer onze laatste dagje in Milaan, we vliegen vanavond om 21:00 terug naar Amsterdam dus we hebben nog de hele dag om lekker in Milaan te spenderen. Vandaag staat als eerste de Duomo op de planning. We kopen kaartjes bij de ticketbox om zowel het musuem, de kathedraal als het terras te bezoeken. We beginnen bij het musuem waar bizar veel beelden staan welke ooit in de kathedraal hebben gestaan. Na het museum gaan we door naar de Kathedraal, helaas hadden meerder mensen dit idee. Er staat een behoorlijke rij voor de ingang van de kathederaal en we besluiten gewoon om achter aan te sluiten, en het wachten was de moeite waard, de kathedraal is van binnen net zo mooi als van buiten! Na de binnenkant van de kathedraal is het tijd voor wat met betreft het hoogtepunt van de Duomo, het terras! We moeten natuurlijk weer in de rij staan, we beginnen bij een bordje waarop staat dat het vanaf hier nog 90 minuten zal duren! Aiai dat valt even tegen, we besluiten het nog even aan te kijken en na 10 minuten zijn we al bijna bij de trappen! Al met al zijn we binnen 20 minuten boven wat dus heel erg mee viel. Boven op de Kathedraal is het prachtig! Na het bezichtigen van de Duomo is tijd voor lunch, we willen graag de bekende dichtgeklapte pizza van Luini proberen. Helaas blijkt dit op zondag dicht te zijn en we halen uiteindelijke een pizzapunt in de hand op de hoek van de straat. We halen nog een keer een ijsje bij GROM als toetje! Daarna is het tijd om ons rustig richting het hotel te verplaatsen. We wandelen door de leuke wijk Brera met de smalle straatjes en leuke boetiekjes richting ons hotel om onze bagage op te halen. Dan is het toch echt weer tijd om naar huis te gaan. Ons vliegtuig vertrekt om 21:00 en om 23:30 liggen we alweer heerlijk in ons eigen bedje in Voorburg.

Milaan vond ik een heerlijke stad om er erven tussenuit te zijn. Het heerlijke eten, de fijne sfeer en het lekkere temperatuurtje maakten Milaan tot een perfecte citytrip bestemming. De stad heeft niet heel veel bezienswaardigheden, maar voor een dag of 3 is het een prima en leuke bestemming. Ben jij wel eens in Milaan geweest en wat vond jij van deze stad?

2 gedachten over “In een kokosnoot| Milaan

• 31 augustus 2017 om 13:52
      Permalink

@ Linda, ja het was inderdaad een behoorlijke verrassing! De Duomo is zowel van binnen, van buiten als bovenop prachtig! Mocht je ooit in Milaan zijn, dan zeker niet overslaan!