In een kokosnoot| Peru

Iets later dan gepland nemen we jullie dan eindelijk mee naar Peru! We zijn inmiddels alweer een dikke week aan het werk, hebben alweer de eerste handbal en volleybalwedstrijden gespeeld en we zijn inmiddels zelfs al verhuisd! We hadden de afgelopen week een behoorlijk druk programma, vandaar deze iets verlate ”in een kokosnoot”. We nemen jullie van dag tot dag mee naar het prachtige Peru met kleine verhaaltjes en mooie foto’s welke een leuk beeld geven van Peru.

Peru, Colca canyon, Lady, Street, straatfotografie, Chiraz

Dag 1| Amsterdam – Lima
Vrijdagochtend vertrokken we richting Schiphol, waar onze vlucht om 12:25 zou vertrekken naar Peru. Na een prima rechtstreekse vlucht landen we uiteindelijk om 19:00 lokale tijd in Lima, de hoofdstad van Peru. Na het regelen van onze bagage en douane werden we met een taxi naar onze eerste accommodatie gebracht. We waren behoorlijk moe van de reis en besloten om gelijk ons bedje in te duiken.

Dag 2| Lima
Na een heerlijke nacht slapen was het vandaag tijd om Lima te gaan ontdekken. We beginnen in het historische oude centrum. We bekijken het mooie, oude en typisch Zuid Amerikaanse centrale plein en bezochten de Monastery of San Francisco. In deze kerk liggen meer dan 60.000 geraamten, welke nog steeds in de kelders van de kerk zichtbaar zijn! Na de lunch pakten we de bus naar Miraflores. In Miraflores bekeken we de imposante kustlijn van Lima en slenterden we over de lange wandelboulevard. We eten en hapje en proosten op de heerlijke reis welke we weer mogen maken.

Peru, Lima, kust, Pacificcoast, atlantische oceaan

Dag 3| Lima – Huacachina
Gisteren hebben we in Lima kaartjes gekocht voor de bus en onze bus vertrekt om 08:00 in de ochtend naar Ica. We komen uiteindelijk om 14:00 aan in Ica, vanwaar we een taxi nemen naar Huacachina. Huacachina is een oasedorpje in de woestijn van Peru omringd door enorme zandduinen. We boekten meteen een buggy en sandtour voor de zelfde middag 16:00 (met zonsondergang!) en komen eigenlijk meteen tot de conclusie dat er in Peru veel met contact geld wordt betaald. We hebben eigenlijk niet heel veel contant geld meer en besluiten te gaan pinnen. Helaas is er in Huacachina zelf geen pinautomaat dus moesten we met de taxi terug naar Ica, om daar geld te pinnen. We raken even in de stress als er na 7x pinnen bij diverse banken nog steeds geen geld uit de muur komt. Maar de 8e keer is het gelukkig raak bij de Scotiabank. Opgelucht pakten we de taxi terug naar Huacachina, waar we heerlijk genieten van de buggy tour en het sandboarden.

Peru Huacachina sandboarden, zonsondergang, sunset, zandduinen

Dag 4| Huacachina – Arequipa
Vanavond pakken we de nachtbus naar Arequipa (13 uur met de bus) en we hebben de hele dag niet zo veel gepland. We hangen wat bij het zwembad en lezen een heerlijk boekje.

Peru, Huacachina, Oase

Dag 5| Arequipa
Behoorlijk verrot komen we om 11:00 aan in Arequipa. De wegen in Peru zijn nog een stukje minder comfortabel als in Nederland, maar de bussen zijn gelukkig wel zeer goed! Helaas voor ons zaten we de hele weg naast kotsende Franssen! Zacht uitgedrukt maakt dat een busreis nogal ongemakkelijk. Gelukkig konden we in Arequipa meteen inchecken in ons super centraal gelegen hostel en lopen we naar een leuk uitzichtpunt over de stad.

Dag 6| Arequipa
Arequipa ligt op een hoogte van 2400M en het acclimatiseren gaat ons behoorlijk goed af! We hebben eigenlijk gewoon nergens last van. We boeken een tour naar de Colca Canyon, waar we naar een hoogte van 4200M zullen stijgen. Verder bezoeken we de geweldige San Camillo markt van Arequipa en bezoeken we het kleurrijke klooster Santa Catalina.

Peru, Markt, Arequipa, Mercado San Camilo, Fruit,

Peru Arequipa Klooster Santa Catalina, Rood, Blauw, Kleurrijk

Dag 7| Arequipa
Vandaag is het tijd om de Colca Canyon te bezoeken. We worden om 03:30 opgehaald met een busje en na een uurtje of 3 rijden bereiken we het eerste dorpje in de Colca Canyon. Er dansen verschillende mensen en er zijn allerlei kraampjes, een erg gezellig tafereel. Na het ontbijt vervolgen we de weg richting Cruz del Condor waar je condors in de Colca Canyon kunt spotten, onderweg stoppen we nog bij wat uitzichtpunten en een paar andere dorpjes. Na het spotten van de condor (ja, we hebben geluk gehad!) rijden we weer terug richting Arequipa, waar we rond 18:00 moe maar voldaan aankomen van een fantastische dag in de Colca Canyon.

Peru, Colca canyon, Condor, grootste vogel, Cruz del Condor

Dag 8| Arequipa – Puno
Nog moe van gisteren staat er vandaag een reisdag op de planning. We vetrekken om 14:00 vanuit Arequipa met de bus naar Puno wat een uurtje of 6 reizen is. We hadden erg slecht weer onderweg, waardoor we er in totaal 8 uur over hebben gedaan. Puno ligt op 3800M, waardoor we ons bij aankomst even iets minder lekker voelden. We dronken een kopje Coca thee en besloten snel met twee paracetamol te gaan slapen.

Dag 9| Puno
Gelukkig voelen we ons vandaag een stuk beter als gisteravond en na een lekker ontbijt gaan we het stadje Puno in. We beginnen weer bij het centrale plein Plaza de Armas en bezoeken een paar gebouwen om en rond dit plein. In Arequipa kregen we al te horen: ‘in Peru zijn het weer en de vrouwen niet te vertrouwen’ en dat klopt! In de middag begint het kei en keihard te regenen, zo hard dat we besluiten om terug te gaan naar ons hotel. We kijken onder het genot van een kopje Coca thee een heerlijk filmpje in het bed. ’s Avonds is het gelukkig droger en zoeken we een leuk eettentje op! Al met al een gezellige en relaxte dag.

Peru, Puno, kleurrijk, traditionelekleding, straatfotografie

Dag 10| Puno – Cusco
Vandaag bezoeken we Uros. Uros is een drijvend eiland op het Titicaca meer. Iedereen zei van te voren dat het behoorlijk toeristisch was en ons viel het alles mee! Ja, het is toeristisch maar dat is Machu Picchu ook. Op het eiland worden we verwelkomt door de familie, welke op het eiland leeft. Ze vertellen ons wat hun dagelijkse bezigheden zijn en de meisjes zingen voor ons liedjes. Erg leuk om mee te maken. ’s Avonds vertrekken we met de nachtbus naar Cusco.

Peru, Titicacalake, Titicacameer, Puno, Uros, Boot

Dag 11 | Cusco
Vanmorgen om 05:00 aangekomen in Cusco en we zijn behoorlijk gebroken. We hadden al wel een fijne plek geboekt om te overnachten, zodat we nog even lekker ons bedje in konden kruipen. We slapen wat uit, relaxen wat op onze kamer en gaan daarna de stad in om Cusco te verkennen.

Dag 12| Cusco
Onze eerste echte vrije dag in Cusco. We beginnen bij het grote centrale plein: Plaza de Armas en verkennen de naastgelegen kerk met een mini uitzichtpuntje. We brengen een bezoekje aan het choco museum en gaan op zoek naar touroperators welke voor ons enkele tours kunnen regelen naar de zoutterassen van Maras en Rainbow Mountain. Een heerlijke dag in het gezellige centrum van Cusco.

Peru, Cusco, plaza de armas

Dag 13| Cusco
Vandaag bezoeken we in de ochtend de zoutterassen van Maras. Onderweg stoppen we nog bij een boerderijtje, waar ze kleden van Alpaca wol maken. Maras heeft honderden zoutterassen waar al sinds de Inca tijd zout wordt gewonnen. ’s Middags struinen we wat door Cusco en gaan op tijd naar bed, omdat morgen de wekker weer erg vroeg gaat!

Peru, Cusco, Maras, zoutvlakte, zoutterassen, saltterasses

Dag 14| Cusco
Om 02:45 gaat de wekker, want we worden om 03:30 opgehaald voor onze hike naar Rainbow Mountain. Het is een pittig dagje en na een zware tocht bereiken we uiteindelijk Rainbow Mountain (lees hier het hele verhaal over Rainbow Mountain). In de avond zijn we rond 18:00 weer terug in Cusco en we zijn helemaal gebroken. We eten snel iets in een restaurant en duiken dan lekker ons bedje in.

Dag 15| Cusco
Eigenlijk zijn we nog steeds een beetje kapot van Rainbow Mountain. We besluiten om lekker uit te slapen en een beetje te gaan internetten op onze kamer. In de middag nemen we een taxi naar het uitzichtpunt Christo Blanco en we lopen de weg weer terug naar het centrum van Cusco. Om 17:00 vindt nog de briefing plaats over de verkorte Inca Trail naar Machu Picchu en we eten cavia!

Peru, Cristo Blanco, Cusco, viewpoint, view
Peru, Cusco, Cavia, Cuy, Guinea pig

Dag 16| Cusco – Ollantaytambo
In Nederland hadden we de tweedaagse Inca Trail geboekt met als extra verlenging een tour door de Sacred Valley. Ik voel me alleen totaal niet lekker en het lijkt me beter om niet met een groep in een bus te gaan zitten, zonder WC in de buurt haha. We moeten toch naar Ollantaytambo omdat daar morgen onze trein vertrekt, daarom besluiten we om zelf met de taxi naar Ollantaytambo te reizen. Ik duik ’s middags me bed in, in de hoop me morgen een stuk beter te voelen en Jelmer bezoekt de ruïnes van een oude Inca stad.

Peru, Sacred valley, ollantaytambo, Inca, Fortres.

Dag 17| Ollantaytambo – Inca Trail – Aguas Calientes
Vroeg in de ochtend om 06:20 vertrekt onze trein richting Machu Picchu. De trein rijdt in principe van Ollaytaytambo in één keer door naar Machu Picchu. Wij hebben echter permissie om de trein bij kilometerpaaltje 104 te verlaten. Net als een klein groepje andere mensen stappen we uit bij KM104 waar onze gids al op ons zit te wachten. We beginnen aan de GE-WEL-DIGE Inca Trail, en gelukkig voel ik me al een stuk beter als gisteren! De trail is behoorlijk pittig, maar de uitzichten welke je onderweg tegenkomt zijn werkelijk fantastisch. Aan het einde van de hike wordt je getrakteerd op het fantastische zicht op Machu Picchu!

Peru, Inca trail, Machu Picchu, Winay wayna, Cusco

Dag 18| Aguas Calientes – Machu Picchu – Cusco
Vandaag is het dan echt tijd om Machu Picchu zelf te bezoeken. Gisteren hebben we al een fantastisch uitzicht gehad op Machu Picchu, maar vandaag gaan we echt door de ruïnes van deze oude Inca stad wandelen. Onze gids geeft uitleg en we komen erg veel over de Inca’s te weten. ’s Middags is het tijd om Machu Picchu te verlaten. We pakken de trein terug naar Ollantaytambo en pakken vanaf daar de bus terug naar Cusco.

Peru, Wereldwonder, Machu Picchu, Cusco

Dag 19| Cusco – Lima
Moe van alle indrukken van Machu Picchu hebben we vandaag een rustige reisdag terug naar Lima. We kiezen voor het vliegtuig, want opnieuw een busreis van 21 uur zien we niet echt zitten. We komen in de middag aan in Lima waar we rustig een beetje relaxen, shoppen en eten.

Dag 20| Lima
Officiële laatste dag in Lima en we gaan op pad in de wijk Barranco. We hebben veel goede verhalen gehoord over deze wijk en zijn dan ook behoorlijk nieuwsgierig geworden! We slenteren wat rond, kopen wat fruit, bekijken de mooie street-art en eten een cheviche! Heerlijke invulling van de laatste dag van een geweldige reis door Peru.

Peru, Lima, Streetart, Grafiti, Barranco.

Dag 21| Lima – Amsterdam
Tijd om onze koffers te pakken. Vandaag vliegen we van Lima naar Amsterdam met een overstap in Panama-City. We hebben nog een heerlijk ontbijt in ons hotel, maar daarna is het toch echt tijd om Peru te verlaten. We hebben een fantastische reis gehad en ik kijk er naar uit om nog heel veel foto’s en verhalen met jullie te delen. Helaas is onze GoPro in Machu Picchu gestolen, waardoor er helaas geen filmpje van Peru zal komen.

Wat vonden jullie van onze reis door Peru?

11 gedachten over “In een kokosnoot| Peru

• 12 oktober 2017 om 10:12
      Permalink

Dankjewel Manouk! Het was inderdaad een geweldige reis. Ja, gelukkig is alleen de GoPro gestolen. Na de Inca Trail waren we zo enthousiast bij het zien van Machu Picchu dat we waarschijnlijk even niet goed hebben opgelet.

• 12 oktober 2017 om 18:17
    Permalink

Wauw wat een belevenis!!! Prachtige verhalen en super mooie foto’s.

• 13 oktober 2017 om 11:21
    Permalink

Wat een ontzettend gave reis! Ik heb voor volgend jaar vliegtickets geboekt naar Peru en ga de vierdaagse Inca Trail lopen. Krijg er dankzij jullie blog nog meer zin in 🙂 Hebben jullie ook last gehad van de hoogte?

• 14 oktober 2017 om 17:07
      Permalink

Hallo Co! Wat ontzettend leuk om te horen. Wij hebben weinig tot geen last gehad van de hoogte. We zijn wel rustig gestegen (eerst Arequipa: 2400M daarna Puno: 3800M en vervolgens Cusco: 3200M). We hadden wel wat last van de hoogte bij Rainbow Mountain, maar dit lag dan ook op 5200M. Heel veel plezier alvast en Peru en succes met de Inca Trail!

• 15 oktober 2017 om 16:23
    Permalink

Geweldige reis! Als er een trip is die ik ooit nog een keer wil maken dan is het deze wel.

(Nummer 2 is trouwens New York dus er zit hier iemand heel jaloers te wezen op jullie, ech wel! )

• 24 oktober 2017 om 20:01
    Permalink

Wat een pracht reis! Weer leuk geschreven en wat een mooie foto’s Jelmer!
    Die kleuren, schitterend.

• 22 november 2017 om 12:09
    Permalink

Wat een geweldig mooie reis maakten jullie! Volgens mij heel afwisselend ook. Peru lijkt me echt een tof land. Het zicht op Machu Picchu lijkt me echt magisch. Gelukkig was je weer fitter toen dat op het programma stond. Balen dat de GoPro gejat is. Ik keek uit naar een filmpje van Peru… Kan je wat terug krijgen via de reisverzekering?

• 22 november 2017 om 14:46
      Permalink

Hi Marcella. Wat een lief berichtje weer! Ja, we hebben het gelukkig terug gekregen van de reisverzekering. Een goede reden om snel weer op reis te gaan en nieuwe filmpjes te maken hihi…