Een roadtrip door het westen van de Verenigde Staten stond lang op onze bucketlist. Het was onze eerste echte verre reis en ik weet nog hoe spannend ik het vond. Een vriendinnetje van mij vertelden ons in de zomer van 2014 dat zij en haar vriend voor een aantal jaar naar San Francisco zouden verhuizen en wij wisten meteen dat dit onze kans was om de roadtrip te combineren met een vriendenbezoekje aan San Francisco. We kochten al ruim een jaar van te voren tickets, omdat ik anders bang was dat ik niet meer zou durven haha. Als ik hier nu aan terug denk kan ik me dit gewoon NIET meer voorstellen, maar het was echt zo.

Omdat we het toch allebei wel een beetje spannend vonden hadden we onze reis tot in de puntjes voorbereid. We verbleven in totaal drie weken in de Verenigde Staten en bezochten de staten California, Arizona, Nevada en Utah. Als ik terug denk aan onze route zou ik de volgende keer eigenlijk niet zoveel anders doen. Het was behoorlijk doorrijden, maar ondanks de vele kilometers (3700 KM!) hebben we ook nog genoeg hikes gemaakt en hebben we niet overal alleen maar door heen gereden. Vandaag delen we met jullie onze route voor een leuke roadtrip voor drie weken in de Verenigde Staten met een leuke combinatie van national parken en steden.

Dag 1| Amsterdam – Los Angeles

We hadden een retourticket geboekt naar Los Angels. De heenweg hadden we een tussenlanding in Zwistersland en na een korte stop vlogen we verder richting Los Angeles. In Los Angeles haalden we onze huurauto op en reden naar onze eerste hotel. We waren beiden kapot van de eerste lange vlucht en alle indrukken en besloten om geheel in Amerikaanse stijl pizza te bestellen op onze hotelkamer.

Dag 2| Los Angeles – Route 66 – Oatman – Kingman

Door het tijdsverschil waren we vroeg wakker en na een typisch Amerikaans ontbijt verlieten we de stad Los Angeles. Deze stad gaan we aan het einde van de reis nog echt zelf bezichtigen. We reden de eerste stukken over de Route 66 en maakten een tussenstop in het stadje Oatman. Oatman is een oude stad aan de Route 66 en waar ezels door de straat lopen. Het is geen hele bijzondere tussenstop, maar op een lange reisdag was het fijn om hier eventjes te stoppen. We reden verder over de Route 66 en we besloten te overnachten in Kingman. We sliepen hier in het El Trovatore Motel.

Dag 3| Kingman – Grand Canyon

Door de lange reisdag van gisteren hebben we het gevoel alsof we al meerdere dagen in de Verenigde Staten zijn. Vandaag rijden we verder van Kingman naar de Grand Canyon (250km). We hebben een hotel geboekt aan de rand van de Grand Canyon in het plaatsje Tusayan. Vandaag bezoeken we de Grand Canyon en lopen zelfs een stukje naar beneden, gaan naar meerdere uitzichtpunten en vinden het GE-WEL-DIG!

Dag 4| Grand Canyon – Monument Valley

De wekker gaat om 04:30, omdat we de fantastische zonsopgang in de Grand Canyon willen bezoeken. We hebben een beetje spijt dat we in totaal maar één dag in de Grand Canyon zijn verbleven en hebben het gevoel dat we eigenlijk nog te weinig hebben gezien. Om deze reden besluiten we om te kijken of er nog een mogelijkheid is om die dag met de helikopter over de Grand Canyon te vliegen. We hebben geluk en een uurtje later hangen we in de lucht boven de Grand Canyon! Een rib uit je lijf, maar werkelijk een super ervaring! Vervolgens rijden we verder richting Monument Valley. Een ritje van 290km! Velen slaan Monument Valley over, omdat het niet helemaal op de route ligt. Ik vond Monument Valley fantastisch om te zien en zou het zeker niet hebben willen missen, ondanks de vele kilometers!

Dag 5| Monument Valley – Page

Vandaag is een relatief korte reisdag en hebben weinig op de planning. We rijden vanuit Monument Valley richting Page (200km) en genieten van alle prachtige uitzichten onderweg. Je komt onderweg soms een uur gewoon niemand tegen, echt zo leuk! In Page checken we in en besluiten we om even lekker uit te rusten. Het tempo ligt tot nu toe best wel hoog en we chillen in de middag een beetje op onze kamer. Rond zonsondergang vertrekken we richting de Horseshoebend! Een dikke aanrader om hier van de zonsondergang te genieten.

Dag 6| Page

Onze eerste dag dat we niet aan het reizen zijn. We slapen een beetje uit en verkennen het stadje om de omgeving van Page. We bezoeken de Antelope Canyon (erg toeristisch, maar leuk om te doen) en spreken af met vrienden (die heel toevallig ook in Amerika zijn) bij het leukste restaurant van Page; Big Barbecue John.

Dag 7| Page – Bryce Canyon

Vanuit Page rij je in een uurtje of drie naar Bryce Canyon. Bryce Canyon is een prachtig National Park en wij waren de hele middag in dit mooie National Park te vinden. We hebben de gecombineerde trail Navaja en Queen’s garden gelopen. Dit is een relatief eenvoudige trail, waarbij je een goed beeld krijgt van Bryce Canyon. Benieuwd naar meer Bryce Canyon? Bekijk dan eens onze fotoreportage.

Dag 8| Bryce Canyon – Zion NP

Vanaf Bryce Canyon reden we de volgende dag in een uurtje door naar Zion National Park. We sliepen niet in Zion zelf maar in het nabij gelegen St. George. Wat achteraf toch net iets verder van Zion afligt dan gehoopt, maar het was een stuk goedkoper om hier te overnachten. Deze eerste dag in Zion NP besteden we aan de Watchman Trail en de gecombineerde Kayenta en Emmerald pool trail. We hebben een hele dag heerlijk gewandeld en we duiken daarom vroeg ons bedje in.

Dag 9| Zion NP

We blijven nog even in Zion. Vandaag staat namelijk de hike Angels Landing op de planning. Ik vond het super eng en zou het niet zo snel nog een keer doen, maar wat was het vet toen we eenmaal de top bereikten. Als je nog nooit van Angels Landing hebt gehoord, bekijk dan maar eens een aantal Youtube filmpjes.

Dag 10| Zion NP – Valley of fire – Las Vegas

Vandaag rijden we dan eindelijk door naar Las Vegas. Na bijna 10 dagen natuur heb ik zin in een stad! We maken nog een korte tussenstop in de valley of fire. Waar we een heel klein stukje gaan wandelen, maar na een kwartiertje alweer terug keren omdat we het veel te warm vinden. We slapen in Las Vegas in het mega hotel MGM wat één van de grootste hotels van de Verenigde Staten is. We hangen in de middag wat bij het zwembad en verkennen ’s avond de strip van Las Vegas.

Dag 11| Las Vegas

Met een temperatuur van 35 graden was het behoorlijk warm! We nemen de Las Vegas monorail naar het einde van de strip en besluiten om vanaf daar terug te lopen. We halen nog een koekje bij de bekende bakker Carlo’s Bakery van het TLC programma Cake Boss (geen aanrader) en verbazen ons over de hotels welke zich hier bevinden. Het ene hotel is nog mooier en exclusiever als de andere!

Dag 12| Las Vegas

We maken vandaag een uitstapje naar de Hooverdam. Vanaf Las Vegas is dit ongeveer 50 kilometer rijden. De Hooverdam is een enorme betonnen boogdam in de Colorado river. Ik vond er zelf echt helemaal niets aan en ik vond het zonde van onze tijd. Er is zoveel anders mooi in deze buurt te bezichtigen dat ik dit zeker de volgende keer zou overslaan. ’s Avonds verkennen we de downtown Las Vegas en eten burgers bij het Heartattack grill restaurant.

Dag 13| Las Vegas – Death Valley – Bishop

Vandaag is het alweer tijd om Las Vegas te verlaten. Hoewel ik het een geweldige stad vond ben ik blij dat we weer naar een wat rustigere gebied vertrekken. We willen nog een stop maken bij het bekende “Welcome to Fabulous Las Vegas” bord, maar als we de rij met toeristen zien besluiten we toch maar om door te rijden. We gooien onze tank goed vul en rijden door naar Death Valley.

Dag 14| Bishop – Yosmite NP

We rijden vandaag dwars door Yosmite National Park naar onze overnachtingsplaats in het Yosmite Bug Resort. We hebben hier voor twee nachten een tent gehuurd en worden na een dag rijden door de fantastische natuur hartelijk ontvangen. Als eerste moeten we al onze etenswaren en cosmeticaproducten in een speciaal gebouw achterlaten, omdat er in dit gebied veel beren leven en deze hier dol op zijn. Let wel op dat deze route, ook wel de Tioga pass genoemd, dwars door Yosmite National Park niet het gehele jaar geopend is.

Dag 15| Yosmite NP

Na een wat onrustige nacht (ik sliep toch niet heel lekker, met de kans op beren om me heen) gingen we vandaag op ontdekking in Yosmite. We beginnen met het bekendste uitzichtpunt van Yosmite tunnelview en gaan daarna lekker wandelen. Er zijn in Yosmite zoveel hikes te doen dat we eigenlijk niet konden kiezen. We gaan voor de hike Capital Dome en dat blijkt een goede keus!

Dag 16| Yosmite NP – San Francisco

Onze tweede nacht in een tent en gelukkig hebben we vannacht een stuk beter geslapen. We pakken onze spullen en vertrekken naar San Francisco. Onderweg maken we nog een tussenstop bij een echte Amerikaans shoppingmall. We rijden door naar San Francisco en komen aan het einde van de middag aan bij onze vrienden. Er zijn ook nog andere vrienden op visite en we slapen met zijn allen gezellig in de woonkamer. We bestellen samen sushi en hebben met zijn allen een super gezellige eerste avond.

Dag 17| San Francisco

We gaan vandaag weer lekker vroeg op pad, omdat er veel op de planning staat. We beginnen met de Cable tram, bezoeken vervolgens Alcatraz en lopen daarna over de Fishermans warf. ’s Middags laten we ons rondrijden door de vriendin die in San Francisco woont en bezoeken we alle verschillende wijken! ’s Avonds sluiten we met zijn allen af in een gezellig restaurant.

Dag 18| San Francisco

Vandaag willen we gaan fietsen over de golden gate bridge. Helaas is het slecht weer en we besluiten met zijn allen om de planning om te gooien. We bezoeken China town en gaan heerlijk uitgebreid lunchen bij de Cheesecake factory. Ik ga met mijn vriendinnen later nog even lekker winkelen en we laten heel ontspannend onze voeten masseren. De mannen gaan ’s avonds naar een honkbalwedstrijd van de San Francisco Giants (aanrader!).

Dag 19| San Francisco – Monterey

Het is alweer tijd om deze gezellige stad te verlaten. We nemen afscheid van onze vrienden en we rijden door naar Monterey. Het stadje Monterey stel niet heel veel voor, maar het rijden over de bekende Highway 1 is werkelijk fantastisch.

Dag 20| Monterey – Morrobay

We vervolgen onze route langs de Highway 1. Stappen uit om de zeeleeuwen te bekijken, welke hier op meerdere plekken te zien zijn. We nemen nog een kijkje bij Morro Rock en lopen door het kleine stadje. Gezellig, maar met alles wat we tot nu toe gezien hebben niet heel bijzonder.

Dag 21| Morrobay – Los Angeles

We zijn weer terug bij het beginpunt van onze reis: Los Angeles. Als eerste bezoeken we het bekende Hollywood sign bij het Griffith observation point en nemen een kijkje bij de sterren! We eten nog een keer bij de Cheesecake factory en gaan ’s avonds nog een keertje terug naar het uitzichtpunt. ’s Avonds is het toch net weer anders met alle lichtjes van deze miljoenen stad.

Dag 22| Los Angeles

Vandaag is het onze aller laatste hele dag in Los Angeles. Vandaag gaan we voor de stranden van Los Angeles. We parkeren de auto bij Santa Monica beach. Dit strand is bekend vanwege de bekende pier, welke ook het eindpunt is van Route 66. We huren hier een fiets en fietsen heerlijk langs de verschillende stranden. We pakken een heerlijke Mexicaanse lunch op de pier en gaan vervolgens een klein uurtje in de zon liggen. Aan het eind van de middag leveren we onze huurauto in en lopen naar de laatste overnachting van deze bijzondere reis door Amerika.

Dag 23| Los Angeles – Amsterdam

Vandaag is het alweer tijd om terug te keren naar Nederland. We sliepen in de buurt van het vliegveld en na ons ontbijt is het dan echt tijd om uit te checken. We maken nog een tussenlanding in Chicago en nog voordat we uit Chicago zijn vertrokken vallen we allebei al in slaap. Het was een fantastische reis en hoop ooit nog eens te kunnen roadtrippen door de VS.

We hebben deze route afgelegd in 23 dagen en het was een fantastische ervaring. Af en toe waren het best lange stukken rijden, maar ik zou eigenlijk niets willen aanpassen in onze route. Wil je het iets rustiger aan doen? Dan zou je iets korter in Las Vegas kunnen verblijven of Monument Valley uit je route halen. Ben jij al eens in de Verenigde Staten geweest en welke route hebben jij afgelegd?