Peru| Onze eerste indruk

Op dit moment zijn we precies halverwege onze reis door Peru, dus tijd voor een update! Wat vinden we van Peru en is het zoals we van te voren hadden gehoopt en verwacht?

Peru Puno colorfull old lady streetphotografie

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: als je een beetje veel van Peru wilt zien, zit je veel en lang in de bus. Op zich is dat geen heel groot probleem, omdat er gelukkig nachtbussen zijn waardoor je veel tijd kunt besparen door ’s nachts te reizen. Maar helaas hadden we het tijdens onze 12,5 uur durende nachtbus van Ica naar Arequipa niet getroffen! We zaten naast 3 kotsende Fransen en dat 12,5 uur lang! Het was hierdoor, zacht uitgedrukt, een behoorlijke ellendige rit. Daarnaast zijn de hoogtes behoorlijk hoog, waardoor je je niet altijd even fit voelt. We zijn al meerdere malen hoger dan 4000 meter geweest en dat merk je! Je hartslag gaat omhoog, een stukje lopen voelt als een marathon en hoofdpijn is iets wat al snel komt opzetten. Ondertussen zijn we al aardig geacclimatiseerd en slapen nu al 2 nachten op ruim 3900 meter en we zijn vrijwel van al onze klachten af!

Peru H20 Zuurstof Hoogteziekte

Oké genoeg geklaagd, want wat is Peru mooi! We begonnen onze reis in Lima de hoofdstad van Peru. We hebben gewandeld door het oude stadscentrum en we hebben heerlijk rondgeslenterd in de wijk Miraflores! Aan het einde van onze reis komen we nog terug in Lima en willen dan een goede ceviche gaan eten en de wijk Barranco gaan verkennen. We hebben namelijk vele goede verhalen gehoord over deze wijk! Na Lima pakten we de bus naar Ica, vanaf Ica pakten we een taxi naar Huacachina. In Huacachina hebben we een tour in de duinen gedaan en hebben we heerlijk gerelaxt aan het zwembad. Na dit oasedorpje was het tijd voor Arequipa!

Peru Huacachina sandboarding

We zijn stiekem een klein beetje verliefd geworden op Arequipa! Wat een heerlijke stad en wat is er veel leuks te zien en wat is het eten er heerlijk! Na onze nogal vervelende nachtbus ervaring werden we heerlijk ontvangen in ons hostel. We zaten dichtbij het centrale plein Plaza de Armas en konden gelukkig meteen inchecken. We hebben 2 dagen rond gewandeld in Arequipa en hebben super leuke dingen gedaan en wat is het eten heerlijk hier! Zo hebben we de markt bezocht en heerlijk vers sapje gedronken en hebben we alpaca gegeten met 7 verschillende soorten aardappelen, echt zo lekker! We bezochten een viewpoint en natuurlijk het klooster wat een bijna een dorpje zelf is met prachtige kleuren. Natuurlijk bezochten we ook de Colca Canyon en hier hebben we de condor kunnen spotten! Het was een behoorlijke zware trip richting de Canyon (lees: 02:00 wekker en dan die hoogte), maar het was het meer dan waard! We hebben veel mogen zien en hebben heerlijk gerelaxt in de thermale baden! Ik zal later nog een heel artikel over Arequipa gaan schrijven, want dit was een heerlijke stad en als we niet ‘maar 3 weken op vakantie’ waren hadden we hier zeker nog een aantal dagen langer verbleven.

Peru Markt Arequipa San Camillo markt

Peru Arequipa viewpoint volcan misty

Peru Condor Colca canyon

Dit keer besloten we om vanaf Arequipa geen nachtbus te nemen maar met de bus van 14:00 naar Puno te reizen. De rit zou in totaal 6 uur duren maar door het slechte weer en de nogal hobbelige weg kwamen we om 22:00 aan in Puno. Gelukkig kwam ons hostel ons ophalen met een taxi en lagen we om 22:30 in bed. De volgende dag besloten we Puno te gaan verkennen. Hoewel we weinig goede verhalen hier over hadden gehoord en eigenlijk iedereen alleen maar komt voor Titicacameer, vonden wij Puno een super leuk dorpje. Het dorpje is klein, maar wij vonden het meer dan waard om hier een dagje rond te lopen en wat hebben we ook hier weer heerlijk gegeten. Lomo Saltado is tot nu toe favoriet en vanaf het restaurant Mojsa kijk je uit op het centrale plein van Puno. De tweede dag in Puno besloten we om zelf ook maar eens de toeristische en bekende drijvende eilanden op het Titicacameer te bezoeken. Hoewel ik me van te voren niet heel veel bij voor had gesteld is het toch een stuk leuker en interessante dan verwacht. Vooral als je met een gids gaat wie je een beetje over de historie en dagelijkse bezigheden kan vertellen, is het zeker de moeite waard. Natuurlijk is de verkoop van spulletjes en de kinderen die liedjes zingen voor 1 Sol wel behoorlijk toeristisch, maar dat hoort er eigenlijk gewoon een beetje bij.

Peru Lomo

Peru Titikakameer Isla Uros traditionelekleding

Tot nu toe vinden we Peru een super mooi land met een mooie cultuur en super lekker eten! De kleurrijke klederdracht en de gezellige pleinen maken het een fijne reisbestemming. We hebben zin om verder te reizen en op dit moment vertrekken we met de nachtbus richting Cusco. In Cusco zullen we maar liefst 4 dagen verblijven, voordat we naar Machu Picchu zullen vertrekken. Op de planning staat in ieder geval de Rainbow Mountain (5200 meter, hopelijk gaat het meevallen) en de zoutterassen van Maras! Heb jij nog leuke tips voor Cusco? Wat mogen we echt niet missen?