Vietnam is een land met ruim 96 miljoen inwoners en is een lang en uitgestrekt land. Het makkelijkst is om van noord naar zuid Vietnam te reizen of andersom. Wij reisden in juni 2018 van noord naar zuid en vonden het een GE-WEL-DIGE reis. Vol met hoogtepunten en zeer divers. In dit artikel nemen we je mee met onze ideale reisroute voor 3 weken Vietnam.

Hanoi – 2 nachten

Als je vanuit Nederland naar Vietnam vliegt land je of in Ho Chi Minh of in Hanoi. Wij starten onze reis in Hanoi wat sinds 1976 de hoofdstad is van Vietnam. In Hanoi heb je meteen een goede cultuurshock te pakken! Overal toeterende scooters, loshangende elektriciteitsdraden en een enorme drukte. Toch vonden wij Hanoi een super leuke stad en kun je er met gemak een dag of 2 á 3 vermaken. Loop over de spoorlijn, bezoek het oorlogsmuseum en geniet van de het heerlijke Vietnamese streetfood. Slapen doe je het beste in de wijk old quarter. Wij sliepen in Hanoi Daimond King Hotel, wat een fijne eerste uitvalbasis was.

Cat Ba – 2 nachten

Vanuit Hanoi rijdt je met de bus in ongeveer 4 uur naar het eiland Cat Ba. Het eiland Cat Ba is de perfecte uitvalbasis voor een boottocht naar Ha Long Bay. Je kunt kiezen voor een meerdaagse boottocht, maar ook met een dag kun je al een mooi stukje van deze natuur zien. Op het eiland zelf is verder niet zoveel te beleven, maar toch zijn er met de scooter wel een aantal leuke plekken te bezichtigen. Zo vind je de mooiste uitzicht punten van het vanaf het Cannon Fort, daarnaast er een hospital cave, zijn er meerdere stranden en kun je wandelen door een national park.

Reisroute Vietnam, Cat Ba, Cave hospital

Tam Coc – 3 nachten

De regio Ninh Binh was onze favoriete regio van Vietnam. We verblijven in het plaatsje Tam Coc in een bungalow aan het water. Een super fijne plek! In de regio zijn er genoeg leuke activiteiten te ondernemen. Bezoek bijvoorbeeld de Bich Dong Pagoda, Hang Mua viewpoint en maak een boottochtje over de Ngo Dong rivier.

Hoteltip: Tam Coc Nature

Phong Nha – 1 nacht

Vanuit Ninh Binh reisden we met de trein door naar het plaatsje Dong Hoi. Je kunt er voor kiezen om een nachttrein te nemen, omdat de reis 8 uur duurt. Wij voelden ons beiden wat minder lekker en kozen daarom voor de ‘gewone’ dagtrein. Vanuit Dong Hoi reis je met de bus in anderhalf uur naar het Phong Nha-Ke Bang National Park. Dit park staat bekend om zijn 300 grotten en staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Wij boekten een tour en hebben de Paradise cave en de Phong Nha cave bezocht. Na het bezoeken van de tours pakten we ’s avonds de nachtbus naar Hué.

Hué – 2 nachten

De nachtbus arriveerden rond 03:00 ’s nachts in Hué. Het was een vrij onaangename busreis en we waren blij dat we waren aangekomen. We hadden verwacht dat er genoeg taxi zouden staan op de busstop, maar dat was helaas niet het geval. Na een tijdje rond te hebben gelopen kwam er uiteindelijk een taxi die ons naar ons hotel wilde brengen. Gezien je aankomsttijdsstip is het belangrijk dat je een hotel boekt met een 24 uurs receptie. Wij kozen dit keer voor een iets luxere accommodatie met zwembad! We sliepen in Midtown Hotel Hue met een zwembad op het dak en prachtig uitzicht over de stad. Verder hebben wij het historische centrum verkend en hebben we de verboden stad (Tu Cam Thanh) bezichtigd.

Reisroute Vietnam, Hue, View, Sunset

Hoi An – 4 nachten

Vanuit Hué reizen we via de Hai van Pass met een easyrider naar Hoi An. Een super toffe ervaring en een ideale manier om je van A naar B te verplaatsen. Hoi An is voor vele de favoriete stad van Vietnam. Er hangt een fijne sfeer, er hangen overal lampionnetjes en het strand is vlakbij. Daarnaast is Hoi An de beste plek om kleding op maat te laten maken, een kookworkshop te volgen of het platteland te verkennen. Hier sliepen wij in het heerlijke Acacia Heritage Hotel met een fijn zwembad en op loopafstand van het centrum.

Reisroute Vietnam, Hoi An,

Dalat – 3 nachten

We vliegen van Da Nang (plaatsje naast Hoi An) naar Dalat. Het ticket was niet goedkoop, maar we hadden geen zin in een nachtbus en op deze manier waren we binnen 2 uur in Dalat. We komen wederom laat in de avond aan en samen met een aantal andere backpackers deelden we een taxi naar het centrum. We sliepen hier in het gezellige Redhouse Backpackers hostel. De volgende ochtend huurden we voor twee dagen een scooter en hebben in twee dagen meerdere watervallen bezocht. We hebben twee heerlijke dagen rond gereden op de scooter en genoten van de omgeving en de relatief koelere temperatuur.

Ho Chi Minh – 3 nachten

We vetrokken met een vroege ochtendvlucht van Dalat naar Ho Chi Minh. Ho Chi Minh is de grootste stad van Vietnam, was tot 1976 de hoofdstad van Vietnam en heette vroeger Saigon. Hoewel we weinig positieve verhalen over Ho Chi Minh hadden gehoord vonden wij het een heerlijke stad. We bezochten het War museum, hebben heerlijk gegeten bij de Ben Thanh Street Food Market en gingen naar het totaal nieuwe gedeelte Vinhomes Central Park. Daarnaast hebben we een uitstapje gemaakt naar de Cu Chi tunnels en Mekong Delta!

Reisroute Vietnam, Ho Chi Minh, Saigon,Vinhomes Central park

Wat was het een fantastische reis door een fantastisch land. We hebben super genoten van dit land, de mensen, de bezienswaardigheden en het eten. Natuurlijk hadden we graag nog veel meer bestemmingen in Vietnam willen bezichtigen. Helaas was het bij ons te slecht weer op Sapa te bezoeken en mochten we meer tijd hebben gehad dan hadden we vast en zeker de Ha Giang loop gereden. Staat Vietnam op jouw bucketlist?

Heeft Vietnam jouw interesse gewekt? In dit artikel delen we alles wat je moet weten over reizen voor vietnam en hier lees je onze vier favoriete accommodaties in Vietnam.