Het is weer tijd voor een nieuwe wereldreisupdate! Reis update nummer drie alweer. Het klinkt altijd zo lekker cliché, maar wat gaat de tijd ontzettend snel. We zijn ondertussen al twee maanden op reis en morgen verlaten we het continent Zuid-Amerika om onze reis in Nieuw Zeeland voort te zetten. In deze update nemen we jullie mee naar onze vijf daagse wandeling door de natuur in Patagonië, een klein stukje Argentinië en de hoofdstad Santiago. Deze reis update is weer behoorlijk lang met veel foto’s!

Puerto Natales

Vanuit Santiago vliegen we in 3,5 uur naar Puerto Natales. Dit dorpje leeft op toeristen wie het National Park Torres Del Paine gaan bezoeken en dat is natuurlijk ook de reden waarom wij hier zijn. Het dorpje stelt verder niet zo veel voor en op een paar winkeltjes en restaurants na is er weinig te beleven. Wij hebben in het National Park Torres Del Paine de bekende W-trek gelopen. Een wandeling van maar liefst vijf dagen door de mooiste natuur! Het was af en toe een behoorlijke pittig wandeling, maar we hebben ook mega genoten! Hieronder een samenvatting van onze vijfdaagse hike. Mocht je ons op Polarsteps volgen dan kun je dit deel skippen!

Dag 1

Beginpunt: Camping Paine Grande
Afstand: 11km
Tijd: 5 uur
Eindpunt: Camping Grey

Precies 5 uur nadat we ons hostel in Puerto Natales verlieten kwamen we met de bus en boot aan bij het beginpunt van onze wandeling: camping Paine Grande. We beginnen vol goede moed aan onze eerste wandeling naar Camping Grey. Het is een wandeling van 11 kilometer waar je volgens de boekjes 3,5 uur over zou doen. Helaas zit bij ons het weer erg tegen en hebben we 80% van de tijd regen. Erg vervelend, maar helaas niets aan te doen. Na 2,5 uur wandelen zien we in de verte voor het eerst gletsjer Grey! Dit is waarvoor je hier naar toe loopt en het is behoorlijk indrukwekkend om deze berg ijs te zien. De gletsjer is 6km breed en 30m hoog. Helaas blijft het regenen en worden de wandelpaden er niet beter op. Na 5 uur wandelen komen we tegen de avond aan bij onze eerste camping waar we gaan overnachten. We nemen snel een warme douche en eten een heerlijke warme maaltijd.

Torres Del Pain, Chili, Patagonie

Overzicht, torres del pain, Chili, Patagonië

Dag 2

Beginpunt: Camping Grey
Afstand: 15km
Tijd: 6,5 uur
Eindpunt: Camping Paine Grande

Na een prima nacht in de tent begint de tweede dag weer regenachtig. Ondanks dat het regenachtig is besluiten we om toch iets verder te lopen dan strikt noodzakelijk voor vandaag is. In het verlengde van de W-trek zijn namelijk een paar hangbruggen. Deze hangbruggen geven een super mooi uitzicht over de gletsjer en dit willen we eigenlijk wel zien. Gelukkig voor ons loopt dit pad vooral door bossen, waardoor we af en toe wat beschutting hebben en niet helemaal klets nat regenen. Na 2km wandelen komen we aan bij de hangbruggen en het is inderdaad een fantastisch uitzicht op de gletsjer. We maken een paar foto’s en dan is het tijd om terug te lopen. De weg is precies hetzelfde als gisteren en we lopen nu het meest linker streepje van de W. Onderweg waait het behoorlijk hard in combinatie met de modderwegen is het soms behoorlijk pittig wandelen.

Overzicht, torres del pain, Chili, Patagonië

Dag 3

Beginpunt: Camping Paine Grande
Afstand: 17km
Tijd: 8 uur
Eindpunt: Camping Los Cuernos

Na een stormachtige nacht staan we om 08:00 alweer naast onze tent. We smeren snel een wrap met chocoladepasta als ontbijt en zijn klaar voor een nieuwe dag. We beginnen de dag met een hike van 7,5km naar camping Italiano. De hike gaat ons verrassend makkelijk af en we krijgen er weer een beetje meer plezier in. Wat hierbij waarschijnlijk een grote rol speelt is het weer. Het is zonnig en de wind is een stuk minder als gisteren. We laten onze grote backpack achter bij de camping en lopen een stukje van het middelste streepje van de W naar het Francés uitzichtpunt. Je hebt vanaf hier een fantastisch zicht op de gletsjer en we hebben lawines gezien. Officieel loopt de W-trek door tot een volgend uitzichtpunt Británico. Het is alleen een pittige klim naar boven (alleen maar rotsen) en we besluiten om dit niet te doen. Dit omdat we vandaag 2 uur verder moeten wandelen voor onze camping. We wilden eigenlijk dichterbij overnachten, maar deze camping was helaas al volgeboekt toen wij boekten in augustus. We lopen daarom na het uitzichtpunt Francés weer terug naar beneden. Halen onze backpacks op en vervolgen onze route. Het was een lange dag, maar wel de leukste tot nu toe, dankjewel zon!

Overzicht, torres del pain, Chili, Patagonië

Dag 4

Beginpunt: Camping Los Cuernos
Afstand: 12km
Tijd: 5 uur
Eindpunt: Camping Central

Met frisse tegenzin trekken we voor de vierde dag onze wandelschoenen weer aan. De regen klettert weer op het tentdoek en de wind heeft ons bijna de hele nacht wakker gehouden. We hebben geen keus en beginnen maar gewoon met wandelen. Dit keer voor een relatief makkelijk wandeling, al is het beginstuk aardig klimmen over rotsen in de regen. Halverwege de ochtend klaart het gelukkig op en kan de jas uit! We lopen door en rond 12 uur zien we de camping verschijnen in de verte. Al is dat meteen behoorlijk verraderlijk. Je denkt dat je er bijna bent, maar het is minimaal nog een uur wandelen. Pauzes houden vinden we zonde (want nu kan het toch echt niet ver meer zijn?) en helemaal gesloopt komen we aan bij onze laatste camping. We zijn blij dat we dag 4 hebben gehaald, maar zien wel erg op tegen morgen. Morgen is het onze laatste dag wandelen, maar ook meteen de pittigste! reis

Dag 5

Beginpunt: Camping Central
Afstand: 20km
Tijd: 8,5 uur
Eindpunt: Base de las Torres / Camping Central

Na een goede nachtrust (er was weinig wind) beginnen we om half 8 ’s ochtends voor de laatste en tevens langste wandeling. Het begin van de wandeling is vlak, waarbij we zelfs een aantal mensen inhalen. Helaas begint daarna het stijgen en moeten we ons weer gewonnen geven. We komen er onderweg achter dat onze benen niet zo goed zijn in stijgen en dalen. Onze kuitspieren schieten na vier dagen wandelen al in de kramp als ze een berg zien. Ondanks dit lopen we stug door en bereiken we binnen anderhalf uur ons eerste rustpunt camping Chileno. We hadden hier graag vannacht geslapen, zodat we nu minder ver hoefden te lopen. Echter was ook deze camping in augustus al helemaal vol geboekt. Na een sinaasappel en een plaspauze lopen we anderhalf uur verder door een bos. Nu is het tijd voor de laatste klim naar de top. De klim waarbij je klimmend over rotsen steeds een beetje dichterbij komt. De klim is pittig, maar na ongeveer een uur bereiken we dan eindelijk het uitzichtpunt bij Base de las Torres. Het uitzicht was ontzettend mooi en we hadden vandaag mega geluk met het weer. Het voelt of dit het einde van onze W-trek is. Blij wandelen we samen dezelfde weg weer terug en komen ruim optijd aan bij de camping. Na een lekkere douche en wat eten stappen we moe, maar voldaan terug in de bus naar Puerto Natales. Het waren vijf fantastische dagen vol met nieuwe ervaringen. We dronken water uit beekjes, wandelden met backpack, hebben ons moeten vast houden voor de wind en hebben alle seizoenen voorbij zien komen. Wat een avontuur!

Overzicht, torres del pain, Chili, Patagonië, drinken

El Calafate

Nog moe van de W-trek reizen we de volgende dag alweer door naar Argentinië. We gaan naar het dorpje El Calafate van waaruit je de de Perito Moreno gletsjer kunt bekijken. Per dag schuift deze gletsjer 1 tot 2 meter verder. Er breken regelmatig grote stukken ijs af wat een ontzettend lawaai geeft. Mooi en indrukwekkend om te zien. Het leuke aan deze gletsjer is dat je verrassend dichtbij kunt komen en dat je de gletsjer van meerdere kanten kunt bekijken.

Argentinië, El Calafate, perito moreno gletsjer

El Chalten

Ons tweede dorpje in Argentinië is het dorpje El Chalten. Dit dorpje ligt nog steeds in Patagonië, maar dan in het Argentijnse deel. In El Chaltén ben je eigenlijk maar voor één ding: wandelen! In El Chalten zijn we vier nachten en doen we drie wandelingen. Stiekem hadden we er graag nog ééntje extra gedaan, maar onze lichamen zijn nog moe van de W-trek en het weer zit helaas niet mee. Binnenkort (12 februari) komt er een artikel online met een verslag van onze hike naar Fitz Roy! Om dit artikel nu niet mega lang te laten worden ga ik er nu niet verder op in, maar het weer zat ons niet mee! Verder hebben we ook een dagje alleen maar buiten de deur gegeten en hebben we onze favoriete hobby van deze reis gedaan: Schaken!

Argentinië, Fitz roy, El Chalten, Regen

Santiago

Onze reis door Zuid-Amerika sluiten we af in Santiago. We nemen wederom het vliegtuig en slapen in een hostel buiten het centrum van de stad. Het is nog steeds soms onrustig in Santiago en dat is terug te zien in het straatbeeld. We slenteren een dag door het centrum en zijn behoorlijk onder de indruk van de schade die de stad geleden heeft. Natuurlijk hebben we ook een aantal hele mooie dingen gezien, maar een aantal straten zijn volledig verwoest. Wat zijn dan de leuke dingen die we in Santiago hebben gedaan? We hebben zowel de vismarkt als de vega markt bezocht. Liepen een uur over de grootste begraafplaats van Santiago. Behoorlijk indrukwekkend! Hebben een heerlijke wijntour en wijnproeverij gedaan en gingen een dagje naar het naastgelegen plaatsje Valparaiso. Kortom een heerlijke week vol met leuke dingen!

Chili, santiago, Vismarkt

Chili, santiago, overzicht

Dit was alweer onze reis door Zuid-Amerika. We hebben twee geweldige maanden mogen reizen door dit prachtige continent. We bezochten in totaal vier landen (Colombia, Bolivia, Chili en Argentinië), maar komen zeker nog eens terug om meer van dit werelddeel te ontdekken! Op naar een nieuw avontuur in Nieuw- Zeeland.