Ondanks dat we alweer bijna 5 maanden in Nederland zijn hadden jullie hier nog een aantal wereldreisupdates van ons tegoed. We hadden even totaal geen zin in Billenbloot Kokosnoot, omdat we er goed de balen in hadden dat we onze reis eerder dan gepland moesten afbeken. Echter beginnen ondertussen de reiskriebels weer langzaam terug te komen en kijken we vooral terug op een paar hele mooie maanden. In onze laatste wereldreisupdate op Billenbloot Kokosnoot waren we geëindigd in Zuid-Amerika. We willen jullie natuurlijk alles van onze reis nog laten zien en nemen jullie in dit artikel mee naar Nieuw-Zeeland. We zijn maar liefst een maand in dit prachtige land geweest. Bereid je daarom voor op een lekker lang artikel met veel mooie foto’s!

Auckland

Na een lange vlucht kwamen we aan in Auckland. Een tijdsverschil van maar liefst 16 uur! We hebben in Nieuw-Zeeland een campertje gehuurd, maar deze kunnen we pas over twee dagen ophalen. Tijd dus om eerst Auckland te verkennen. We hebben een fijn hostel midden in het centrum en genieten van de ‘westerse’ wereld.  Na weken ‘hola’ en ‘buenos dias’ blij dat we ons hier weer gemakkelijk verstaanbaar kunnen maken. We verkennen de stad door een free walking tour en doen wat inkopen. Na 2 maanden reizen zijn enkele shirts van Jelmer drastisch aan vervanging toe en heb ik behoefte aan een ‘echte’ badhanddoek!

Rotorua

Op dag 3 in Nieuw Zeeland halen we ons campertje op! Het is een super leuk campertje en we hebben zin om in alle vrijheid Nieuw Zeeland te gaan verkennen. Onze eerste stop is het plaatsje Rotorua. Rotorua is een gebied met veel geothermische activiteit van vulkanische oorsprong. Het ruikt hier bijna de hele dag naar rotte eieren en er komt stoom uit de putten. We rijden naar onze eerste camping met natuurlijke hotsprings een heerlijke plek om te overnachten. Rotorua is één van de meest toeristische plekken op het Noordereiland en er is enorm veel te doen. We bezoeken onder andere het Wai-O-Tapu Thermal Wonderland, gaan kajakken met zonsondergang op zoek naar glowwormen en bezoeken een Maori dorp.

Tongariro National Park

Na een rijdagje is het weer tijd voor een wandeldag. Vandaag staat de Tongariro National Park op de planning. De Tongariro Alpine Crossing is een wandeling in het Tongariro National Park. De wandeling wordt gezien als één van de spectaculairste wandelingen op het Noordereiland. De wandeling loopt over een vulkanisch terrein, wat is ontstaan door uitbarstingen van de Mount Ngarahoe en de Mount Tongariro (ook wel Mount Doom uit Lord of the Rings). Prachtig, maar om echt lekker te wandelen voor ons net iets te druk. Het is echt file lopen en het is een behoorlijk eind. Gelukkig hebben we mooi weer en vindt Jelmer een beetje geklaag af en toe niet erg.

Wellington

En dan is het tijd voor Wellington. Onze laatste plaats op het Noordereiland en wat een fijne betemming. In Wellington vier ik me 29e verjaardag en het is een heerlijke dag! We bezoeken hier onder andere het Te Papa museum en relaxen wat in de stad. Bezoeken een parkje, drinken koffie en pakken de boot naar het Zuidereiland. Het Noordereiland was prachtig, maar het Zuidereiland schijnt nog mooier te zijn! We kijken er naar uit!

Marlborough

Na een prima boottripje van 3,5 uur komen we ’s nachts laat aan op onze camping in Blenheim. Snel slapen, want de volgende dag staat er een wijnproeverij op de planning. In Chili hadden wij onze eerste wijnproeverij ooit en vandaag is het de tijd om deze ervaring eens flink uit te breiden. We verblijven in de regio Marlborough wat de grootse wijnregio van Nieuw-Zeeland is. De regio Marlborough is verantwoordelijk voor meer dan 70% van de Nieuw-Zeelandse wijnen! We hebben twee fietsen gehuurd en aan de hand van een kaart met allerlei wijnboerderijen gaan we op pad. We beginnen om 11:00 en moeten om 16:00 weer terug zijn, want we worden natuurlijk netjes thuis gebracht. Een heerlijke dag en vol genoten van de zon, wijnen en kaasplankjes.

Nieuw Zeeland, zuider-eiland Marlborough

Abel Tasman National Park

Wij pakken weer ons campertje en rijden door naar het Abel Tasman National Park. Een fijne plek in het noorden van het Zuidereiland. We beginnen hier met een strand dag en de tweede dag gaan we wandelen door het park. Prachtige omgeving! We zien voor het eerst een echte Weka. De Weka is een grote bruine vogel welke niet kan vliegen en een neefje van de bekende Kiwi. Het weer zit helaas niet mee en ondanks dat we hier nog wel een aantal nachten wilden verblijven besluiten we om een stukje verder te rijden.

The West Coast

Na Abel Tasman zijn we doorgereden tot Murchison via route 6. Ondanks de regen was dit een prachtige route. Hier hebben we overnacht op een gezellige camping met een overdekt terras. Fijn om lekker droog buiten te zitten. We rijden door naar de Pancake Rocks, maar het weer blijft helaas tegenvallen. Het regent niet continue, maar er vallen behoorlijke plensbuien. Helaas is onze camper hier niet tegen bestand en regent het ook een beetje binnen in de camper. Eigenlijk willen we de Arthur’s Pass gaan rijden. Dit schijnt één van de mooiste wegen van Nieuw-Zeeland te zijn, maar dat willen we natuurlijk niet met alleen maar regen onderweg. We hebben ook niet zo veel zin in een nat bed en we besluiten om een hotel te boeken. We kijken samen een film en doen een heerlijk middagdutje. Goed besluit!

Arthur’s Pass

Het weer is gelukkig iets beter en we gaan voor ervoor. We rijden de Arthur’s Pass over en het is prachtig. De uitzichten zijn mooi en we stoppen onderweg telkens om foto’s te maken. We maken nog een korte wandeling onderweg en rijden in een dag naar de volgende camping! We doen onze was, koken voor ons zelf een lekkere maaltijd (rode kool uit de Nederlandse shop!!) en spelen samen een potje pool.

Lake Tekapo & Mount Cook

We zijn weer onderweg en parkeren onze camper bij Lake Tekapo en gaan voor de hike naar Mt. John. Een mooie hike van ongeveer 8 kilometer. In de eerste 2 kilometer loop je naar de top, waarvan je een adembenemend uitzicht hebt over Lake Tekapo en de omliggende omgeving. Na de top loop je langs het helderblauwe meer terug naar het beginpunt. Als verfrissing nemen we een duik in het meer en rijden daarna door naar onze camping bij Mount Cook. Vanaf onze camping hebben we zicht op Mount Cook en dat beloofd veel goeds voor de wandeling van morgen. We willen dan de Hooker Valley track lopen, waarbij je een nog beter zicht hebt op deze berg. Helaas is het de volgende dag zo slecht weer dat wandelen eigenlijk geen optie is. We zitten verslagen in onze camper en weten niet zo goed wat we moeten doen. We besluiten om de zon op te zoeken en rijden door naar Queenstown.

Queenstown

Het weer is goed in Queenstown. Het er is ook erg druk en we weten nog net een plekje op de camping te bemachtigen. Een luxe plek voor een grote camper. Een duur plekje dus, maar we zijn blij met een plek. Het plan is om hier minimaal twee nachten te blijven, omdat we vanaf hier een trip naar Milford Sound willen maken. We hadden het liever op eigen gelegenheid bezocht, maar door de enorme regenval van afgelopen dagen is de weg afgesloten voor privé voortuigen. Alleen touringbussen mogen de weg nog op gezette tijden betreden. We kijken online naar een tour voor morgen of overmorgen, maar helaas allemaal vol. Gelukkig hebben we maar één nachtje geboekt en parkeren de volgende ochtend de camper bij het begin van een leuke wandeling. Na de wandeling gaan we nog even Queenstown zelf in en vinden het een leuke stad!

Wanaka

Aangekomen in Wanaka gaan we weer op zoek naar een camping, want de volgende ochtend staat er weer een pittige wandeling op de planning. We gaan wandelen naar Isthmus Peak. Isthmus Peak is een wandeling van 16 kilometer, waarbij je zo’n 1200 meter stijgt. Een behoorlijk pittige klim, maar onderweg word je getrakteerd op de mooiste uitzichten. Wij zijn er klaar voor en vanaf de eerste meter begint meteen het stijgen. De klim is behoorlijk pittig, maar we hebben het gehaald. Boven op de top eten we een heerlijk en verdiend broodje pindakaas. Terug bij de camper zijn we beiden moe en zoeken snel een camping uit. We overnachten aan het meer van Wanaka waar we meteen twee nachten blijven.

Oamaru

Wat heeft Nieuw Zeeland toch ontzettend veel te bieden! We blijven ons verbazen. Helaas komt er alweer bijna een einde aan ons Nieuw Zeeland avontuur. De tijd gaat zo snel. Na enig wikken en wegen vervolgen we onze reis naar de oostkust van Nieuw-Zeeland. We reizen hier naar toe voor eigenlijk één ding: Pinguïns spotten. In dit gebied van Nieuw-Zeeland leeft de Blue Pinguïn wat de kleinste pinguïn ter wereld is. In het dorpje Oamaru komen ze elke avond (net na zonsondergang) aan wal om terug te keren na hun nest. Al zittend op de kade van de haven zagen we meerdere pinquins aan wal komen. Fantastisch! Je mag ze natuurlijk niet in het donker fotograferen met flits, maar toen er eentje onder een lantaarnpaal liep hebben we het toch een beetje kunnen vastleggen.

Christchurch

Onze laatste bestemming in Nieuw Zeeland is Christchurch. We leveren onze camper in en genieten nog twee dagen van deze gezellige stad. We bezoeken wat highlights, halen wat nieuwe kleding en doen verder niet meer zo veel. Moe van alle indrukken, want wauw wat was Nieuw-Zeeland prachtig! Een maand hebben we door dit fantatistische land mogen reizen en eigenlijk zijn we wel een beetje verliefd geworden. Vanaf Christchurch vliegen we door naar Azië waar ons weer een nieuw avontuur staat te wachten.