Na Nieuw-Zeeland reizen we door naar Azië! In Azië zouden nog een paar fantastische avonturen op ons wachten. Jelmer zijn ouders en mijn ouders zouden ons beiden opzoeken in Thailand en onze vrienden Bob & José wilden samen met ons gaan reizen door Bali! Helaas, weten we dat dit er niet meer van is gekomen. Erg jammer, maar jullie hebben nog één reisupdate van ons tegoed! We reisden van Nieuw-Zeeland naar Bangkok om vanaf daar per bus door te reizen naar Cambodja!

Bangkok

Na een reis van 24 uur komen we aan in Bangkok. Bangkok is voor ons geen nieuwe stad en we nemen snel een taxi naar ons hotel. Een basic hotel midden in het centrum van Bangkok. Een prima uitvalbasis. Het plan is om op dit moment niet te lang in Thailand te blijven en we zijn in Bangkok vooral om wat dingen te regelen en een beetje te relaxen. Jelmer brengt weer een bezoekje aan de kapper, we bereiden onze reis door Cambodja voor en genieten van het heerlijke Aziatische eten!

Siem Reap

Na een busreis van 8 uur komen we in aan in Siem Reap. De reis verliep eigenijk heel erg soepel en ook aan de grens kregen we na het inleveren van onze pasfoto’s en wat Amerikaanse dollars al snel ons visum in handen. In Cambodja is het extreem heet en het zweet gutst ons van het lijf. Gelukkig hebben we een super fijn hotel met zwembad en airco geboekt. We trekken snel onze zwemkleding aan genieten van een verfrissende duik in het zwembad. Eigenlijk zijn we in Siem Reap voor één ding: de tempels van Angkor.

Angkor Wat

De meeste mensen kennen dit gebied als Angkor Wat, maar Angkor Wat is slechts één van de vele tempels die dit gebied telt. Angkor Wat is wel de grootste en bekendste tempel van dit gebied, waardoor de meeste mensen over Angkor Wat praten. We kopen een entreebewijs voor drie dagen en gaan samen met onze tuktuk chauffeur op pad! De eerste ochtend beginnen we om 04:00, omdat we de zonsopgang bij Angkor Wat willen zien. We hebben een tuktuk met chauffeur gehuurd voor een dag en gaan vandaag voor de zonsopkomst en het kleine circuit. De zonsopkomst valt helaas wat tegen (veel wolken), maar de tempels van het kleine circuit vinden we prachtig! De tweede dag gaat de wekker weer vroeg, omdat we voor de brandende zon op pad willen zijn. Vandaag rijden we het big circuit en de extra tempel Banta Srei. De tempels zijn stuk voor stuk super mooi en na twee dagen zijn we nog steeds niet ‘tempelmoe’.

We hebben voor drie dagen een entreeticket gekocht, maar het is overdag zo heet dat we besluiten om vandaag bij het zwembad te hangen en alleen voor de zonsondergang een kijkje te nemen bij Angkor Wat zelf. We moeten echt behoorlijk wennen aan de hitte en we zweten op plekken waar we niet wisten dat het kon. Om vier uur ’s middags worden we weer opgehaald door onze tuktuk en rijden naar Angkor Wat. Het licht is er prachtig en wat een goede keus om dit met zonsondergang te bezoeken. Rond half 6 moet iedereen het complex verlaten. We maken nog even wat foto’s van Angkor Wat zonder enkele toeristen en rijden dan terug naar ons hotel. In totaal hebben we 5 nachten in Siem Reap geslapen en wij vonden het fantastisch. De stad zelf stelt niet zo veel voor, maar de tempels van Angkor waren echt de moeite waard.

Angkor wat, Banteay Srei, Cambodja

Angkor wat, Cambodja

Angkor wat, wat thom, Cambodja

Battambang

Na een zweterige en bumpy busritje (een sportbh was geen overbodige luxe) kwamen we aan in de stad Battambang. We zaten lang te twijfelen wat onze volgende bestemming in Cambodja zou worden en hebben uiteindelijk op advies voor Battambang gekozen. Battambang is na Phnom Penh de grootste stad van Cambodja en hoewel de stad zelf niet zo veel voorstelt is er in de omgeving wel genoeg te zien en te doen. We besluiten om voor de toeristische Bamboo Train te gaan, Killing Cave en de Bad Cave. De Bad Cave is een grot waar elke avond rond zonsondergang miljoenen (ik overdrijf niet) vleermuizen naar buiten komen. Erg leuk om te zien en het lijkt niet op te houden.

Cambodja, Battambang, bamboe train trein

Phnom Penh

Onze volgende bestemming in Cambodja is de hoofdstad Phnom Penh. In Phnom Penh is de harde en onwerkelijke geschiedenis van Cambodja goed zichtbaar. We bezoeken in Phnom Penh de S21 gevangenis en de Killing Fields. Beide plekken zijn geen gezellige plekken om te bezoeken en hier worden we geconfronteerd met de heftige geschiedenis van Cambodja. Doormiddel van een Nederlandse audiotour krijgen we te horen wat hier in de jaren 1975 tot 1979 heeft afgespeeld. In deze periode heeft de Rode Khmer bijna 25% van de inwoners van Cambodja vermoord. Iedereen wie een bril droeg, meerdere talen sprak of gestudeerd had werd gezien als een bedreiging voor de revolutie en daardoor uit voorzorg vermoord. Onwerkelijk!

Cambodja, S21, Phnom Phenh

Cambodja, Phnom Penh, Killing field

Kampot

In Cambodja hebben we vooral met de bus gereisd, maar dit keer reizen we per trein door naar Kampot. In Kampot is het weer tijd om onze kleding te laten wassen en we lopen met onze wastas over straat op zoek naar een wasserette. We worden bijna van straat geplukt, omdat ze zo graag onze was willen wassen. Het toerisme is hier door Corona ook behoorlijk terug gelopen en we hebben te doen met de mensen die hier van moeten leven. In Kampot huren we een scooter en we rijden twee dagen rond. We gaan onder andere naar het Bokor National Park, Bokor Hill en het kustplaatsje Kep.

Koh Rong Sanloem

Het is tijd voor de volgende bestemming in Cambodja. Het eiland Koh Rong Sanloem! Een klein eiland voor de kust van Cambodja. Hier is echt een paradijs als uit de boekjes vol met mooie witte stranden! We boeken een luxe resort om even helemaal bij te komen en te genieten. Helaas is dat genieten van korte duur. Het Corona virus grijpt snel om zich heen en de grenzen gaan stuk voor stuk dicht. We zitten niet helemaal op ons gemak op dit eiland en na één nachtje besluiten we om alweer te vertrekken. Inmiddels hebben we contact gehad met mijn ouders en de ouders van Jelmer en beiden hebben ze de reis moeten annuleren. We besluiten om vandaag nog terug te reizen naar Bangkok en om vanaf daar te kijken of er nog mogelijkheden zijn om verder te reizen.

Cambodja, Koh rong sanloem

Terug naar Bangkok

En dan zijn we ineens in Bangkok! Een bestemming die wie hadden verwacht vaker deze reis te bezoeken, maar niet op deze manier. We bekijken onze opties, maar er is weinig meer mogelijk om zorgeloos en in vrijheid te reizen. Het virus verspreidt zich razendsnel en de situaties veranderen per uur. Natuurlijk kunnen we ergens op een mooi eiland gaan zitten en wachten tot dit allemaal voorbij is, maar hoelang gaat dit duren? 3 weken? 3 maanden of een jaar? Niemand kan hier antwoord opgeven. Voor we vertrokken hadden we onszelf beloofd om alleen te blijven reizen als we er nog plezier in hadden en niet te blijven reizen om maar weg te blijven. Het plezier is voor ons nu verdwenen, omdat we niet meer kunnen reizen zoals wij dat graag doen. Met pijn in ons hart hebben we er daarom voor gekozen om een ticket terug naar Nederland te boeken. Een behoorlijke opgave, omdat Nederlanders niet meer in elk land mogen overstappen (zonder in quarantaine te worden gezet). Veel reizigers willen naar huis en de vluchten zijn snel volgeboekt. We vinden een ticket via Dubai voor overmorgen en genieten nog even de laatste zonnestralen in Bangkok.

Heel erg jammer dat we onze reis op deze manier moeten eindigen, maar we zijn vooral super blij wat we wel hebben mogen zien. We hebben 3,5 maand een fantastische reis gehad en hebben alleen maar mooie dingen gedaan.